Vakantie Zwitserland

23 juni tot 5 juli 2019

Voor 2019 staat de vakantie gepland om 13 dagen met de trein door Zwitserland te reizen,

de reis wordt dit jaar wederom verzorgd door Puur Treinreizen.

23 juni 2019: Vertrek met de trein naar Interlaken Zwitserland, overnachten in Hotel Carlton-Europe.

24 juni 2019: met de Jungfraubahn naar de Jongfraujoch, de top van Europa. en met de gondel naar Grindelwald-first

met een "First Cliff Walk" over een hangbrug die aan de rotswand is vast gemaakt.

25 juni 2019: Met de trein van Interlaken naar Hotel Exelsior in Zermatt, met een bezoekje naar, en een wandeling over de Charles Kuonen Hängebrücke.

26 juni 2019: Met de gondel naar het Matterhorn Gletsjer Paradijs, met een Gletsjerpaleis met ijssculpturen.

27 juni 2019: Met de Glacier Express van Zermatt naar The River House Boutique hotel in Andermatt.

28 juni 2019: Vandaag met de historische stoomtrein van de Furka Bahn naar Oberwald in Wallis en weer terug.

29 juni 2019: Met de Glacier Express van Andermatt naar Chur, en verder naar Hotel Davoserhof in Davos Platz.

30 juni 2019: Met een nostalgische trein naar Filisur, en verder met de trein door het Albuladal via diverse keertunnels

  naar Hotel Hauser in St. Moritz

01 juli 2019 : Vanaag met de Bernina Express naar Tirano in Italie, om daarna met de Bernina Express Postbus

verder te reizen naar Hotel Dante Center in Lugano.

02 juli 2019: Met de Gotthard Panorama Express van Lugano naar Flüelen, en verder met de stoomradarboot over de

vierwaltstättersee naar Ameron Hotel Flora in Luzern.

03 juli 2019: Vandaag de "Goldene Rundfahrt" met de stoomradarboot naar Alpnachstad, en met de tandradbaan naar de

top van Pilatus, en met de panoramagondel via Kriens weer terug naar Luzern.

04juli 2019: Per trein naar Engelberg en vervolgens met de draaiende gondel (Rotair) naar de top van de Titlis.

05 juli 2019: met de trein via Basel weer terug naar Apeldoorn, waar we om ca. 22.00 uur aankomen.

Luzern

Gornergrat 2017

Grindelwald

Grindelwald ZwitserlandGrindelwald-First

Zondag 23 juni 2018

Vandaag zondagmorgen om 09.07 uur vertrekt de trein via Basel naar Intrlaken-Ost waar we om 16.57 uur aankomen.

Bij vertrek uit Apeldoorn was het warm en mo0i weer, ook in Zwitserland is het prachtig weer met 28 oC en de verwachting voor de komende dagen ziet er ook goed uit. Vanavond met het treintje naar boven geweest naar Harder Kulm, en daar in het restaurant met een prachtig uitzicht over Interlaken en de omliggende bergen Eiger, Mönch en Jungfrau en de Brienzer- en Thunersee. Morgen naar het Jungfraujoch en Gindelwald- First.

Harder Kulm

UITZICHT PUNT

Maandag 24 juni 2019 Interlaken.

vandaag om 08.00 uur met de trein via kleine Scheidegg naar de Jungfraujoch

Vandaag met weer een prachtige zonnige dag met 28 oC in Interlaken en 2 oC op de Jungfraujoch waar de reis vandaag naartoe gaat, Vergeten om mijn vest mee te nemen, maar bij weinig wind viel de kou mee, behalve in de ijsgrot.

Vanaf Interlaken met de trein naar Lauterbrunnen om daar over te stappen in de tandrad baan naar kleine Scheidegg waar ik een uurtje van het uitzicht heb genoten onder het genot van een biertje. Daarna weer met de tandradbaan naar boven naar de Jungfraujoch via een 7 kilometer lange tunnel waar de trein een paar minuten stopt in Eiger via openingen in de rotswand van het uitzicht te genieten. Er was verder gelukkig meer dan voldoende te zien, en het uitzicht boven op de Jungfraujoch op 23 km lange Gletsjer was een beleving op zich. Met 2 oC en weinig wind voelde het niet koud aan. Ook de IJsgrot met al de ijssculpturen was mooi om te zien, en dat geld zeker ook vanaf het uitzichtplateau op 3454 meter hoog “de top of Europe”

De terugreis ging via Grinderwald, ben ik gestopt om met de gondel naar boven te gaan in ca. 20 minuten. boven bij Grindelwald First wat gegeten, en via een uitzichtpunt wat foto's gemaakt van de Eiger Nordwand en een wandeling gemaakt over de hangbrug die aan de rotswand is vastgemaakt. " FIRST CLIFF WALK" met een fantastisch uitzicht op de Eiger. Bij terug komst in het hotel eerst even wezen zwemmen in het buiten bad, en straks wat eten bij een Thai's restaurant. Morgen vroeg om 8.20 uur met de trein naar Zermatt, waar het 29 oC is, dus weer mooi weer.



VANUIT DE TREIN

JUNGFRAUJOCH

DE GLETSJER

IN DE IJSGROTIN DE IJSGROT

DE HANGBRUG

UITZICHT

UITZICHTPUNT.

ZWEEFVLIEGEN

Dinsdag 25 juni 2019 naar Zermatt.

Vanmorgenmet de trein vanuit Interlaken via Spiez en Brig naaar Zermatt gereden en ingecheckt in hotel Excelcior.. Zermatt is een autovrij dorp, waar koetsjes en electrische taxi's het straatbeeld bepalen. Daarna met de trein naar Randa, om vandaaruit naar de 494 meter lange voetgangershangbrug te wandelen. de Charles Kuonen hangebrucke bleek echter een wandeling berg op van ruim 2 uur te zijn en dan weer terug, wat ik toch maar niet gedaan heb. Met de trein weer terug naar Zermatt om met de Gornegrat Bahn eeen hoogteverschil te overbruggen van 1484 meter met deze tandradbaan. de Gornegrat bevind zich op 3100 meter met een prachtig uitzicht op de Matterhorn, en Klein Matterhorn waar ik morgen naar toe ga. Het weer is nog steeds prachtig hoewel 30 oC wel warm is, maar boven op de berg is het gelukkig een stuk koeler.

Morgen weer een mooie rustige dag met een bezoek aan de kleine Matterhorn Gletsjer Paradijs

Koetsjes en taxi

Uitzicht op de matterhorn

gletsjer

Woensdag 26 juni 2019 in Zermatt

Vanmorgen met prachtig weer 28oC naar de ingang van het Matterhorn Gletsjer Paradijs gewandeld. Met Europa's hoogste berglift naar de hoogste Gletsjergrot ter wereld op 3883 mtr., 15 mtr. onder het aardoppervlak bevonden zich prachtige ijssculpturen. Daarna met de lift naar het hoogsteuitzichtpunt op 4000mtr. hoogte, de temperatuur voelde tussen de sneeuw eerst wat fris, maar na even wennen was het een heerlijke verkoeling bij een prachtig uitzicht met zelfs zicht op de mont Blanc en de Jungfrau.

Met de gondels weer afdalen naar Zermatt, wwar ik met een koets een korte city tour heb gemaakt, de koetsjes horen bij een hotel, maar omdat ze het rustig had mocht ik mee voor een ritje door Zermatt.

In de avond nog wat gewandeld en een pizza gegeten, voor het slapen nog even RTL nieuws kijken en dan morgen op weg met de Glacier Express naar Andermatt, waar het ook 29oC is.

Uitzichtpunt

Matterhorn

in de ijsgrot.

skipiste

uitzicht

terug naar beneden

Donderdag 27 juni naar Andermatt.

Van morgen vroeg bij prachtig weer vertrokken met de Glacier Express, de langzaamste sneltrein gaat via berglandschappen, over bergpassen en de 2033 mtr. hoge Oberalppas en gaat door vele tunnels naar Andermatt. in Andermatt eerst ingechekt in het nostalgische The River House Boutique Hotel.

In de middag een wandeling gemaakt naat de Teufelsbrücke.

De legende over het ontstaan van de Teufelsbrücke.

Al in de 13e eeuw probeerden de inwoners van Uri een brug over de wilde rivier te bouwen, maar al te vaak waren de muilezels in de diepte gevallen. De legende gaat dat de inwoners van Uri altijd zochten naar een oplossing over hoe de Schöllenenschlucht kon worden overwonnen. Ten slotte riep een Landman wanhopig: "Laat de duivel zelf een brug bouwen!" Nauwelijks uitgesproken, stond hij al voor de mensen van Uri. De duivel beloofde hen een pact. De duivel zei tegen de mensen dat hij een brug zou bouwen, maar de eerste ziel die de nieuwe brug oversteekt, zou van hem te zijn. Na het aangaan van deze deal, stond er al snel een nieuwe sterke brug over het ravijn. Maar de inwoners van Uri wisten niet wie zij moest sturen totdat een slimme boer een briljant idee had. Hij maakte zijn geit los en joeg de geit naar de andere kant. Woedend pakte de duivel een rotsblok en dreigde zijn werk te vernietigen. Toen kwam er een oude vrouw zijn weg en kraste een kruis in de steen. Toen de duivel dit zag, miste hij zijn doelwit en de rots landde bij Göschenen. Daar ligt de duivelse steen daar al eeuwenlang. De brug wordt sindsdien de Teufelsbrücke genoemd.

Morgen maak ik een ritje met de Furka stoomtrein.

Onderweg met de trein

ONDERWEG MET DE TREIN

ONDERWEG MET DE TREIN

Duivelsbrug

Duivelsbrug

duivelsbrug

Vrijdag 28 juni met de Furka Dampfbahn

Vanmorgen alweer met prachtig weer mer de trein naar Realp om daar over te stappen op de Historische stoomtrein van de Furka Bahn. op het hoogste punt op 2160 mtr. in Furka maakte de trein een tussenstop om daarna verder te rijden naar Oberwald waar ik even een snitsel heb gegeten. na 2 uur vertrok de stoomtrein weer om terug te rijden naar Realp. het was een reis met prachtige uitzichten waarbij de trein regelmatig even stopte en verder zeer langzaam reed. teen 18.00 uur weer terug in Andermatt om wat te eten en een drakje te nemen.

Morgen gaat de reis weer verder na Davos.

room with a view

De Furka damph Bahn

Onderweg

Onderweg

tussen de sneeuw

Zaterdag 29 juni naar Davos.

Vanmorgrn met warm weer met de regiotrein naar Davos. De regio trein gaat via een bijzonder mooi gebied,over de Oberalppas om weer af te dalen ri. Chur. en over het landwasser viaduct.

In Davos aangekomen om 15.00 uur ingecheckt in Hotel Davoserhof op de 3e verdieping zonder lift.daarna een bezoekje gebracht aan het Eisstadion wat ze aan het renoveren zijn en dus niet naar binnen kon. Ook het plan om in Davos te gaan golfen heb ik bij 32oC in de schaduw maar niet gedaan. vanavond zoek ik een rustig restaurantje op om wat te eten, en dan morgrn naar St.Moritz

in de trein

in de Trein

in de trein

Zondag 30 juni naar St.Moritz.

Vanmorgen met een nostalgische trein die wordt voortgetrokken door de legendarische cultlocomotief uit 1929.. de reis ging in 40 minuten vanuit Davos door de Zügenschlucht-kloof naar Filisur. Daar een tussenstop gemaakt om een wandeling te maken naar het Landwasserviaduct. daarna terug naar Filisur om vadaar uit verder te gaan met de regio trein naar St. Moritz. daar ingecheckt in he Hauser hotel.

In de middag een wandeling gemaakt naar het Meer van Sankt Moritz, straks ga ik in het restaurant van het hotel een keer een echt Zwitsers gerecht nemen, een sennenrösti, om morgen de hele dag te reizen met de Bernina Express.

De nostalgische trein

vanuit de trein

landwasserviaduct

Meer van Sankt Moritz

Meer van Sankt Moritz

St. moritz

Maandag 1 juli via Toronto naar Lugano

Vanmorgen bij nog steeds warm en mooi weer met de Bernina Express trein van St. Moritz naar Tirano in Italie via 196 bruggen en een hellingspercentage van 7% is dit een van de steilste smalspoortrajecten zonder tandwielaandrijving.In Alp Grum maakte we een tussenstop voor het uitzicht op dePalü-Gletsjer en het Lago Di Poschiavo, om daarna via het circelviaduct van Brusio naar Tirano te rijden.

In Tirano zijn we overgestapt op de Bernina Touringcar, Helaas nam de bewolking toe en onderweg kregen we stevige regenbuien met onweer, maar dat was pas de 1e keer en morgen is het weer mooi weer volgens de verwachting.

Inmiddels ingecheckt in Hotel Lugano Dante Centere op het Plaza Cioccaro in Lugano.

Uit de trein

UIT DE TREIN

alp grum

Circelviaduct

Dinsdag 2 juli naar Luzern.

met de Gotthard Panorama Express vanuit Lugano naar Flüelen via diverse keertunnelsklimt de trein naar een hoogte van 1142mtr. om dan via de 15 km. lange Gotthard tunnel naar de andere kant van de Alpen er weer uit te komen. De trein moet via een circel keer tunnel bij Wassen dalen naar 470 mtr. waarbij we 3 keer de kerk van Wassen zien langskomen op de verschillende hoogtes.

in Flüelen stapten we op de stoomradar boot om via het Vierwoudstedenmeer naar Luzern te varen. in Luzern aangekomen zag ik dat op de boot in het zonnetje met een beetje wind mijn bovenbenen wat verbrand waren.

in Luzern aangekomen ingecheckt bij Ameron Hotel Flora, om daarna wat te wandelen door Luzern en wat te eten met een biertje.

het weer is nog steeds zonnig bij 30 oC, en het wordt hier van de week nog warmere.

wiesnerviaduct

vanuit de trein

kerk van wassen

vierwoudstedenmeer

luzern

Kapellbrücke

Woensdag 3 juli Pilatus berg

Vandaag was het weer een warme dag met helaas aardig wat bewolking waardoor het zicht vanaf de Pilatus helaas wat minder was. Vanmorgen eerst met de boot naar Alpennachstad om vandaaruit met het treintje naar boven te gaan naar de Pilatusberg op 2132 mtr. daar een wandeling langs de rotswand verder naar boven gemaakt. door de bewolking had je wisselende uitzichten op een mooie omgeving. na het bereiken van de top dezelfde weg weer terug. met de kabelbaan naar beneden naar Krienz om halverwege een stop temaken om wat te eten. daarna verder naar beneden om in Krienz de bus te nemen naar Luzern.

Voor morgen naar de Titlis wordt een mooie onbewolkte dag verwacht met 28oC.

luzern

Vanaf Pilatus

wandelpad

wat bewolkt

bijna boven

kabelbaan terug

Donderdag 4 juli Titlis

vandaag alweer de laatste dag in Zwitserland en morgen weer op huis aan, het wordt morgen in luzern 31oC dus vandaag met 28oC viel dat wel mee, vanmorgen naar Engelberg vertrokken om met de draaiende gondel (de Rotair) naar de top van de Titlis te gaan op 3020 mtr. hoogte. de temperatuur was daar met 8oC heerlijk fris.

boven aangekomen met de stoeltjeslift op en neer over de gletsjerspleten, om daarna een wandeling te maken over de 100 mtr. lange hangbrug voor de Titlis Cliff Walk. terug via de 300 mtr. lange gletsjer ijsgrot naar de Rotair. de uitzichten boven waren prachtig, ondaks een wolkje hier en daar.

weer terug naar beneden om halverwege te stoppen voor een lichte lunch, en daarna verder dalen naar Engelberg om de trein terug te nemen naar Luzern.

'S avonds wat gegeten in de Susi bar in Luzern om daarna terug te gaan naar het hotel.

Morgen vertrekt de trein om 12.54 naar Basel om vandaaruit verder te reizen met de ICE die naar verwachting om 21.00 uur in Arnhem aan zal komen.

het was weer een mooie reis met veel bezienswaardigheden die wederom perfect was verzorgt door PUUR Treinreizen.

uit de trein

in engelberg

Naar boven

bijna boven

Op de titlis

  • hangbrug

0p de titles

Naar beneden